Uh åh: Marihuana-forgiftning hos kæledyr er stigende

Efter passage af marihuana-rekreative love i Colorado og Washington State , og da flere stater over hele landet indfører ny lovgivning, der regulerer produktion og salg af cannabis, er det vigtigt, at kæledyrsejere er opmærksomme på de farer, som marihuana udgør for deres kæledyr.



Ifølge Animal Poison Control Center , en opdeling af American Society for the Prevention of Cruelty to Animals (ASPCA), rapporter om potteforgiftninger hos kæledyr er steget kraftigt med ca. 30 procent mellem 2009 og 2013. Men deres fund repræsenterer sandsynligvis kun en lille brøkdel af antallet af tilfælde af marihuana hos hunde og katte, NBC Nyheder rapporter.



Og dette kan være et stort problem - Animal Poison Control Center forklarer Delta-9-THC ( Tetrahydrocannabinol ) element i marihuana-planten er giftigt for hunde, katte og endda heste.

'Dyr reagerer ikke på samme måde som mennesker,' forklarer direktør for Animal Poison Control Center Dr. Tina Wismer. ”De kan blive bedøvede, handle berusede og vaklende, men omkring 25 procent går den anden vej. De bliver ophidsede, har høje hjertefrekvenser, de er i nød. De fleste hunde bliver inkontinent. De vakler rundt om dribling af urin overalt. ”



Yderligere tegn på marihuana-forgiftning inkluderer opkastning, øget spytdannelse, udvidede pupiller, nedsat kropstemperatur, depression, krampeanfald og koma. Symptomerne kan blive så alvorlige, at de endda kan vise sig at være fatale.

Kampesten , Colorado-dyrlæge Dr. Matt Booth, siger, at hans praksis i gennemsnit ser et tilfælde af potforgiftning pr. Måned, hvoraf de fleste sandsynligvis er tilfælde af utilsigtet indtagelse. Men Bord , Californien dyrlæge Dr. Monica Keable siger, at hun og hendes kolleger på Pet Emergency and Specialty Care Center behandle langt mere - normalt omkring et eller to pottegiftede kæledyr hver uge.

”Vi ser bestemt meget marihuana-forgiftning,” fortæller hun NBC San Diego . 'Jeg tror, ​​det er stigende, fordi vi nu har legaliseret medicinsk marihuana, og det er mere udbredt.'



Det store flertal af sager, hun ser, er fra ikke-bevidste forgiftninger, hvor kæledyret er kommet i en skjult stash af gryde. Dr. Keable siger, at selv de mest omhyggelige ejere bør uddanne sig om de farer, cannabis udgør for hunde og katte.

”Det er ikke noget, folk tænker så meget på. Jeg tror ikke, folk tror, ​​at deres hund kommer ind i marihuana, men hunde elsker at spise ting, og det er bestemt på listen, ”siger Dr. Keable.

Hvordan får kæledyr poterne på potten? Eksperter siger ved at drikke bongvand, spise marihuana knopper og blade og i mange alvorlige forgiftninger ved at indtage marihuana spiselige lavet med THC-snøret smør.



”Folk lægger ukrudt og en smørpind i en saucepande og de fedtopløselige cannabinoider igler i smøret, hvilket skaber en meget højere koncentration af THC,” forklarer Dr. Wismer.

Kæledyr, der gumler på deres ejere potte brownies eller cookies, kan befinde sig i en dobbelt farlig situation - forgiftet af cannabis og chokolade eller forgiftet af cannabis og rosiner.

Brugt røg kan også være en faktor, fortæller Colorado-dyrlæge Dr. Robin Downing Buzzfeed . Katte kan dø bare ved at trække vejret lidt brugt røg.

'Blev røg blæst ind i deres ansigt?' Dr. Downing siger. 'Hvis røgen blev blæst ind i deres ansigt, kunne de lige så godt ryge det selv.'

Længden af ​​eksponeringen, den sundhed , det alder , og størrelse af dyret kan have en enorm effekt på kæledyrets reaktion på gryden, tilføjer hun.

“Et 75 pund Labrador retriever der kommer ind i stashen, den hund vil have en anden oplevelse end det 12 uger gamle, to og et halvt pund Gravhund , ”Forklarer Dr. Downing.

I tilfælde af den pint-store gravhund drager Dr. Downing sig ud af en sag i det virkelige liv, som hun for nylig behandlede. Da gravhunden indtog marihuana af medicinsk kvalitet fra hendes klients søn, der lider af Duchenne muskeldystrofi , det lille hund næsten døde.

Hvad skal en kæledyrsejer gøre, hvis de har mistanke om, at deres firbenede ven har indtaget marihuana? Søg straks hjælp fra en dyrlæge. Bekymrede ejere kan også kontakte Animal Poison Control Center via telefon 24 timer i døgnet på (888) 426-4435.